Postanowienie Burmistrza o stwierdzeniu obowiązku sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko planowanego przedsięwzięcia polegającego na rozbudowie drogi wojew. nr 463
Burmistrz Kolonowskiego
Kolonowskie, 20.09.2011r.
Nr Rś – 6220.DŚ.6-4.2011
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 63 ust.2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.)
postanawiam
I. Stwierdzić obowiązek sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia, polegającego na rozbudowie drogi wojewódzkiej nr 463 od km 38+536 do km 37+485, wraz z budową mostów w km 38+526, w km 38+272 w miejscu istniejącego przewidzianego do rozbiórki i w km 38+037 przewidzianego do rozbiórki z korektą łuku oraz budową przepustu w km 37+600 i budową ścieżki pieszo rowerowej.
II. Określić zakres przedmiotowego raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, zgodnie z art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.), ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na ochronę przyrody obszaru Natura 2000 „Dolina Małej Panwi”, Obszaru Chronionego Krajobrazu Lasy Stobrawsko-Turawskie oraz na chronione gatunki roślin, zwierząt i grzybów.
Uzasadnienie
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Opolu, działający poprzez pełnomocnika, Pana Zbigniewa Bucior-Lorenca w dniu 16.08.2011r. wystąpił z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na rozbudowie drogi wojewódzkiej nr 463 od km 38+536 do km 37+485, wraz z budową mostów w km 38+526, w km 38+272 w miejscu istniejącego przewidzianego do rozbiórki i w km 38+037 przewidzianego do rozbiórki z korektą łuku oraz budową przepustu w km 37+600 i budową ścieżki pieszo rowerowej.
Zgodnie z § 3.1 pkt. 60 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397) przedmiotowe przedsięwzięcie zaliczane jest do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko (drogi o nawierzchni twardej o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 31 i 32 oraz obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej, z wyłączeniem przebudowy dróg oraz obiektów mostowych, służących do obsługi stacji elektroenergetycznych i zlokalizowanych poza obszarami objętymi formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody).
W związku z tym Burmistrz Kolonowskiego, działając zgodnie z art. 64 ust.1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.), zwanej dalej ustawą ooś, w dniu 29.08.2011r. pismem nr Rś – 6220.DŚ.6-3.2011 i Rś – 6220.DŚ.6-2.2011 wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Strzelcach Opolskich oraz do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu o wydanie opinii co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedmiotowego przedsięwzięcia. W odpowiedzi Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Strzelcach Opolskich w piśmie z dnia 08.09.2011r. nr NZ/ASz-4325-1-33/11 wyraził opinię, iż dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Natomiast Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu w postanowieniu nr WOOŚ.4241.308.2011.ES z dnia 15.09.2011r. wyraził opinię, iż dla przedmiotowego przedsięwzięcia istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Organ zważył, co następuje:
Projektowany odcinek drogi znajduje się na terenie gmin zawadzkie i kolonowskie,
w powiecie strzeleckim, w województwie opolskim. Obejmuje on fragment drogi wojewódzkiej nr 463 na odcinku od km 37+485,00 do km 38+597,20 na odcinku ulic Leśnej i Opolskiej, pomiędzy miejscowościami Zawadzkie i Kolonowskie.
Podstawowy zakres inwestycji obejmuje:
- rozbudowę drogi po istniejącym śladzie. W obrębie istniejącej zabudowy, ze względu na korektę łuków poziomych droga przebiega po nowym śladzie (od km 37+950 do km 38+212),
- rozbiórkę istniejącej nawierzchni oraz zaprojektowanie nowej konstrukcji nawierzchni,
- dostosowanie istniejącej niwelety do projektowanych obiektów inżynierskich,
- budowę ścieżki pieszo-rowerowej od km 38+080,00 projektowanej drogi do istniejącego ciągu komunikacyjnego przy rondzie,
- budowę poboczy gruntowych o szerokości 1,25 ÷ 1,60 m,
- przebudowę i budowę zjazdów indywidualnych,
- wykonanie rowów drogowych,
- budowę mostów w miejsce istniejących przewidzianych do rozbiórki:
- w km 38+587,24 - km projektowa (38+526,00 – km istniejąca),
- w km 38+337,84 - km projektowa (38+272,00 – km istniejąca),
- w km 38+095,00 - km projektowa (38+037,00 – km istniejąca),
- budowę przepustu w km 37+600,00 - km projektowa (km istniejąca).
Podstawowe parametry mostów oraz przepustu to:
- most drogowy nr 1 – km 38+587,24 (km projektowa) - Obiekt jednoprzęsłowy z belek prefabrykowanych typu DS9, zespolonych z płytą żelbetową. Rozpiętość teoretyczna mostu wynosi 9,10 m. Szerokość w świetle mostu wynosi 8,46 m, natomiast wysokość 1,80 m,
- most drogowy nr 2 – Most nad rzeką Mała Panew – km 38+337,84 (km projektowa) - Obiekt dwuprzęsłowy z belek prefabrykowanych typu T zespolonych płytą żelbetową. Rozpiętość teoretyczna mostu wynosi 24,11+24,11 m= 48,22 m. Podpora pośrednia została zaprojektowana jako tarcza o zaokrąglonym kształcie. Przyczółki ukształtowano w postaci korpusów z niszami łożyskowymi i ścianami bocznymi. Kąt skosu konstrukcji wynosi 69?,
- most drogowy nr 3 – km 38+095,00 (km projektowa) - Zaprojektowano w postaci monolitycznej ramy żelbetowej o wymiarach w świetle 6×1,20 m. Kąt skosu konstrukcji wynosi 45?,
- przepust drogowy w km 37+600,00 (km projektowa) - Zaprojektowano przepust drogowy z prefabrykowanych kręgów żelbetowych o średnicy 100 cm. Na wlocie i wylocie przewidziano ściany żelbetowe ze skrzydełkami oraz płytą denną. Dno rowu na wlocie i wylocie umocniono kostką kamienną.
Podstawowe parametry przebudowywanego odcinka to:
- kategoria: droga wojewódzka,
- klasa: G,
- kategoria ruchu: KR 3, (109 osi/dobę/na pas),
- przekrój poprzeczny: 1x2,
- typ przekroju: drogowy,
- szerokość pasa ruchu: 3,50 m,
- prędkość projektowa: Vp = 60 km/h,
- prędkość miarodajna: Vm = 80 km/h,
- szerokość ścieżki pieszo - rowerowej: 3,55 m,
- pochylenie drogi na odcinku prostym: 2,00% (przekrój daszkowy),
- maksymalne pochylenie drogi na łuku: 4,00% (przekrój o pochyleniu jednostronnym),
- pochylenie poprzeczne ciągu pieszo rowerowego: 2,00%,
- szerokość dna rowu trapezowego: 0,40 m,
- nachylenie skarp: 1:1,5; 1:1,0,
- minimalna głębokość rowu: 0,50 m.
Na drodze przyjęto przekrój poprzeczny jednojezdniowy dwupasowy (1x2), szerokość jezdni - 7,00 m, pobocza gruntowe o szerokości 1,25 m oraz szerokości 1,60 m w miejscu występowania stalowych barier ochronnych. Przekrój poprzeczny na odcinku prostym zaprojektowano jako daszkowy o spadku 2,00% w kierunku krawędzi jezdni oraz jako jednostronny na łukach poziomych o pochyleniu poprzecznym wynoszącym odpowiednio 2,00% i 4,00%. Przejście z przekroju daszkowego na prostej, do przekroju jednostronnego na łuku, zaprojektowano w postaci rampy drogowej z zachowaniem wymaganego pochylenia dodatkowego krawędzi jezdni na rampie.
W ramach rozbudowy drogi zaprojektowano ścieżkę pieszo-rowerową na odcinku od km 38+080,00 do istniejącego ronda (skrzyżowanie dróg wojewódzkich DW 901, DW 426 i DW 463).
Projektowaną drogę poprowadzono po istniejącym śladzie z wyłączeniem odcinka od km 37+950,00 do km 38+212,00, na którym ze względu na korektę istniejących łuków poziomych zaprojektowano łuki poziome o promieniach wynoszących odpowiednio R1=400 m, R2=600 m.
Podczas realizacji robót budowlanych może nastąpić krótkotrwały wzrost emisji zanieczyszczeń do powietrza, nie będzie to jednak miało istotnego wpływu na środowisko. Na terenie prowadzenia prac budowlanych mogą wystąpić uciążliwości związane z emisją hałasu powodowane pracą maszyn i środków transportu. Jednak relatywnie krótki czas trwania prac nie powinien powodować nadmiernej uciążliwości dla środowiska. Na etapie realizacji przewiduje się powstawanie odpadów, głównie z grupy 17 – odpady z budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych oraz infrastruktury drogowej, 15 – odpady opakowaniowe, 20 – odpady komunalne. Odpady te zostaną przekazane przez firmę prowadzącą prace budowlane jednostkom posiadającym odpowiednie zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadami.
Na etapie eksploatacji spalanie paliw w silnikach pojazdów będzie źródłem emisji zanieczyszczeń do powietrza takich jak: dwutlenek azotu, dwutlenek siarki, tlenek węgla, węglowodory i pył. Przebudowany odcinek drogi przebiegać będzie głównie przez tereny leśne, tylko przy skrzyżowaniu DW 463 z DW 901 występują pojedyncze zabudowania mieszkaniowe. Na tym odcinku przebudowanej drogi przewiduje się wprowadzić ograniczenie prędkości ruchu pojazdów w celu obniżenia poziomu hałasu docierającego do budynków mieszkalnych. Ponadto po przebudowie drogi poprawie ulegnie geometria jezdni, uzyskane efekty przyczynią się do zwiększenia bezpieczeństwa oraz poprawia płynność ruchu, a tym samym przyczynia się do ograniczenia emisji hałasu oraz emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Na etapie eksploatacji przewiduje się, że wody opadowe i roztopowe z powierzchni jezdni odprowadzane będą do przydrożnych rowów drogowych.
W sąsiedztwie planowanej inwestycji stwierdzono występowanie stanowisk chronionych gatunków roślin: Śnieżyczka przebiśnieg (Galanthus nivalis), zwierząt: Wydra europejska (Lutra Lutra), Bóbr europejski (Castor fiber), Pliszka siwa (Motacilla alba), Zimorodek (Albedo atthis), Dzięcioł zielonosiwy (Picus canus), Dzięcioł średni (Dendrocopos medicus), Siniak (Columba oenas), Trzmielojad (Penis apivorus), Kania czarna (Milvus migrant), grzybów: Czarki szkarłatnej (Sarcoscypha coccinea). Ponadto planowana przebudowa drogi będzie realizowana częściowo na siedliskach, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 13 kwietnia 2010r.
w sprawie siedlisk przyrodniczych oraz gatunków będących przedmiotem zainteresowania Wspólnoty, a także kryteriów wyboru obszarów kwalifikujących się do uznania lub wyznaczenia jako obszary Natura 2000 (Dz. U. z 2010r. Nr 77, poz. 510), oznaczonych kodami: 9170 (Grąd środkowoeuropejski i subkontynentalny Galio-Carpinetum, Tilio-Carpinetum) i 91 E0 (Łęgi wierzbowe, topolowe, olszowe i jesionowe Salicetum albo-fragilis, Populetum albae, Alnenion glutinoso-incanae, olsy źródliskowe).
Przedmiotowe przedsięwzięcie realizowane będzie na działkach będących częściowo w granicach Obszaru Chronionego Krajobrazu Lasy Stobrawsko - Turawskie oraz obszaru Natura 2000 „Dolina Małej Panwi”. Zgodnie z art.33 pkt 3 planowane przedsięwzięcia, które mogą znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000, które nie są bezpośrednio związane z ochroną tego obszaru, wymagają przeprowadzenia odpowiedniej oceny oddziaływania na zasadach określonych w ustawie ooś.
Ponadto inwestycja realizowana będzie częściowo w granicach: Zespołów Przyrodniczo-Krajobrazowych „Kocia Góra” i „Pod Dębami”.
Nie stwierdzono również możliwego skumulowanego oddziaływania na środowisko.
Realizacja oraz eksploatacja przedmiotowego przedsięwzięcia nie będzie też powodowała zagrożenia wystąpieniem poważnej awarii i nie wymaga przeprowadzenia postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko.
W związku z powyższym, biorąc pod uwagę zakres planowanego przedsięwzięcia, jego usytuowanie, charakter i potencjalną możliwość znaczącego oddziaływania na obszar Natura 2000 „Dolina Małej Panwi” oraz na chronione gatunki roślin, zwierząt i Grzybów, organ przychylił się do opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu, iż dla przedmiotowego przedsięwzięcia istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
W związku z powyższym określono inwestorowi, tj. Zarządowi Dróg Wojewódzkich w Opolu, pełen zakres raportu o oddziaływaniu przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, zgodny z art. 66 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie.. Przy określaniu zakresu raportu położono nacisk na szczególne uwzględnienie oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na ochronę przyrody obszaru Natura 2000 „Dolina Małej Panwi”, Obszaru Chronionego Krajobrazu Lasy Stobrawsko-Turawskie oraz na chronione gatunki roślin, zwierząt i grzybów.
Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji.
Na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu za pośrednictwem Prezydenta Miasta Opola w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.
Burmistrz Kolonowskiego
mgr inż. Norbert Koston
Do wiadomości:
1. FOJUD S.A. Zbigniew Bucior-Lorenc, ul. Zeylanda 1/8, 60-808 Poznań
2. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Opolu, ul. Oleska 127, 45-231 Opole
3. PGL LP Nadleśnictwo Zawadzkie, ul. Strzelecka 6, 47-120 Zawadzkie
4. Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu, ul. C.K. Norwida 34, 45-954 Wrocław
5. Teresa i Adam Kępka 47-120 Zawadzkie, ul. Leśna 1 m. 3
6. Wiesława i Ewald Sander 47-120 Zawadzkie, ul. Leśna 1 m. 2
7. Bernadeta i Arkadiusz Szulc 47-120 Zawadzkie, ul. Leśna 1
8. A/a
9. BIP
10. Tablica ogłoszeń UMiG Kolonowskie
11. RDOŚ Opole
12. PPIS Strzelce Op.
13. RZGW Wrocław, Zarząd Zlewni Środkowej Odry – odcinek opolski, ul. Odrowążów 2, 45-954 Opole
Podmiot udostępniający: | Urząd Miasta i Gminy Kolonowskie |
Informację wytworzył(a) lub za treść odpowiada: | Regina Klyszcz |
Data wytworzenia: | 2011-09-20 |